Wat te doen als afvallen niet meer lukt…

Tegenwoordig zie je het overal voorbij komen, ‘de perfecte manier’ om af te vallen….  En als je actief bent op social media ontkom je er ook niet aan. Zoveel mensen die bezig zijn met hun lichaam, het perfecte plaatje willen en non-stop op zoek zijn naar alle tips en tricks. Alweer jaren geleden begon mijn passie voor fitness en healthy food. Een journal waarin ik ontzettend veel geleerd heb over voeding en training. Maar wat me het meest bij is gebleven is de uitdaging aangaan met jezelf. Het iedere keer weer opnieuw strijden tegen je mindset.

**********************

Vroeger was ik altijd een iemand met overgewicht, heb er nooit veel onder geleden, maar werd er wel vaak mee geconfronteerd. Altijd iets te zwaar, kleding een maatje groter en meningen van anderen. Een struggle en een toch ook wel een irritatie. En naarmate ik ouder werd, mezelf terug zag op foto’s kwam het besef dat ik niet tevreden was. Tijd om er iets aan te doen.

Mindset

Afvallen, wat is het nu precies. Als je het heel letterlijk neemt betekent het een lager getal op de weegschaal. Verminderen in kilo’s en daardoor weer lekkerder in je vel zitten. Maar toch gaat het vaak veel verder dan dat, een veel groter belang is jezelf recht durven aankijken in de spiegel. Laat ik voorop stellen dat iedereen er mag zijn, op welke manier dan ook. Ik geloof oprecht dat het niet gaat om de cijfers op de weegschaal, maar als je een moment hebt bereikt waarbij je niet tevreden bent met jezelf is daar zeker iets aan te veranderen.  En ja ook jij kan dat! Nu ben ik niet iemand die je gaat vertellen hoe je het precies moet gaan doen en als je op zoek bent naar de perfecte manier om af te vallen moet ik je helaas ook teleurstellen, want die heb ik niet. Wat ik wel wil proberen is jullie de motivatie te geven, laten zien dat iedereen het kan. Jullie een beeld geven hoe een proces als deze verloopt en laten zien dat niemand op deze wereld ‘perfect’ is. Ieder mens is verschillend, ieder lichaam werkt anders en iedereen heeft een andere gedachtegang. En dat laatste heeft denk ik het meeste impact op het hele ‘spelletje’. Want dat is hoe ik het noem, een mind-spelletje. Geen strijd!

Herkenbaarheid

Laten we beginnen bij het begin, de heerlijke herkenbaarheid. Na lang twijfelen heb je de keus gemaakt om je levensstijl te veranderen. Je wil een paar kilo kwijt en weer lekkerder in vel zitten. Na wat research op internet en advies van anderen ben je er klaar voor en ga je vol goede moed van start. Netjes 3 keer in de week naar de sportschool, goed op je voeding letten en voor het eerst kennismaken met de categorie hoe kom ik mijn bed uit na een eerste work-out. Je gaat er volledig voor en na een korte tijd is daar het eerste resultaat. Yes! Zie je nu wel dat je het kan! Een stap dichter bij je doel, maar nog niet waar je wil zijn, dus tijd voor fase twee. Opnieuw weken trainen, strijden tegen de spierpijn en lekkere trek, maar nog steeds goede motivatie. En ja hoor, weer lukt het je om in de spiegel resultaat te zien. Ook mensen om je heen beginnen het te zien “wat zie je er goed uit!” “Ben je afgevallen?” Een moment waar het geluksstofje om de hoek komt kijken en je stiekem toch ook wel een beetje trots bent op jezelf.  En met al die positiviteit komt de behoefte naar meer. Nog harder werken en nog meer kilo’s kwijt. Weer met volle overtuiging vervolg je je reis, maar op de één of andere manier lijkt het alsof het niet meer werkt.. Alsof je ineens achteruit gaat in plaats van vooruit. De progressie vermindert en voor je gevoel is er geen resultaat meer te zien. Al het harde werken is voor niets geweest….

Routine

Nu is het tijd voor de echte uitdaging, hetgeen waarom je getwijfeld hebt om überhaupt te beginnen. Het moment waarvan je wist dat het zou gaan komen. Dat ‘verschrikkelijke’ moment waar je wordt uitgedaagd door jezelf, waar je door gaat krijgen dat het toch niet helemaal gaat zoals je had gewild. Dat het toch niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Je lichaam is inmiddels gewend aan jouw nieuwe levensstijl, het is een routine geworden en het proces begint te vertragen. Al het harde trainen, al het gezonde eten, de strijd tegen de trek en de ongelooflijke spierpijn, het lijkt alsof alles voor niets is geweest. Waarom vorige week 2 kilo afgevallen en nu ineens 200 gram aangekomen?! De frustratie begint te komen, boos worden op jezelf en erger nog gaan twijfelen aan jezelf. Zou het toch door dat ene koekje komen? Toch door die ene keer cheaten? Moet ik dan nog meer sporten? Vind ik het überhaupt nog leuk? En dan is het moment daar waar veel mensen besluiten om te stoppen, twijfelen of dit alles nog wel zin heeft. De lol is eraf, mentaal wordt het zwaarder en de progressie vermindert.

~~En dit is het moment waar veel mensen besluiten om te stoppen..

Oké, back to realtity. Laten we eerst eens bekijken wat je in deze periode hebt bereikt. Een aantal kilo’s kwijt, je kleding zit weer beter en je zit lekker in je vel. Maar toch geen goed gevoel, want wat gebeurt er als je nu stopt en weer teruggaat naar je oude routine.  Voor je gevoel zit je nog steeds in de beginfase en ben je nog  niet in staat om deze controle voor altijd vast te houden. Je lichaam is eraan gewend, maar je mindset begint het nu pas te begrijpen. Twijfel en onzekerheid beginnen te komen, angst om weer terug te vallen. Wat als alles voor niets is geweest…  Diep van binnen weet je dat je verder wil, nog meer wil afvallen en nog meer wil bereiken. Maar de vraag is hoe, wat is de oplossing om deze levensstijl vol te houden. Aan het begin was het leuk en motiverend, maar je lichaam is vermoeid en je verlangen naar lekker eten wordt groter. En dit is het moment waar je moet gaan kiezen.

Positief of negatief

Maar wat als we het nu eens van de positieve kant gaan bekijken. Ga eens terug naar waar je bent begonnen, ga eens bekijken hoe je je voelde tijdens je start, hoe je eruit zag in het begin. Wat was je gedachtegang terwijl je naar jezelf in de spiegel keek op die eerste dag. Schamend? Afschuw? Negatief? Wat het ook mag zijn, onthoudt het. En nu de vraag hoe je je voelde na die eerste paar weken toen je resultaat had geboekt? Ook schamend? Ook met afschuw? Of kon je er doorheen kijken en zien wat je al had bereikt? En na die tweede fase waar je nog meer progressie had geboekt? Ik durf echt hardop te zeggen dat het geen negatief iets was. Dat je blij was, trots op jezelf dat je vooruitgang had geboekt en dat je dit zelf had gedaan. Je was misschien nog niet bij je einddoel, maar wel 3 stappen vooruit gegaan. Hoe voelde dat compliment toen iemand je vertelde dat je er goed uit zag. Toen iemand je vroeg of je was afgevallen? Ook al had iemand je verteld dat je er ‘vermoeiend en minder uitzag’. Dan nog was je blij geweest, omdat je weet waardoor en ik weet zeker dat je van binnen een vreugdedansje hebt gemaakt. Gebruik deze gedachten als houvast, dit zijn de momenten welke je kunnen helpen om verder gaan.

Take a break

En nu sta je dus op het punt van even stilstaan. Op het punt dat je moet gaan kiezen, vooruit of achteruit. Ga je teruglopen en weer helemaal naar het begin? Ga je alles opgeven waar je zo hard voor hebt gewerkt? Of neem je even rust, ga je opstaan en vervolg je je reis? Het is jouw keus, jij weet wat je moet doen. Is er ooit iets in je leven geweest wat je helemaal ‘foutloos’ gedaan hebt? Een leerproces wat in één keer vlekkeloos verliep? Iedereen krijgt wel een keer die ‘spiegel’ voor zijn of haar gezicht, die zelfreflectie. Dat moment dat je jezelf onder ogen ziet en door hebt waar je mee bezig bent. Inzien dat iets niet werkt, of dat het toch geen verstandige keus was. Of juist inzien dat je er goed aan hebt gedaan. Leermomenten! En ben je daar ‘slechter’ van geworden, van ‘dat vallen’. Nee, want we leren met vallen en opstaan en iedere keer dat als we opstaan zorgt dat ervoor dat we twee keer zo sterk terugkomen. Het maakt ons tot wie we nu zijn. Bewust of onbewust. Zie het als positieve feedback, zie het als leerdoel, neem het mee en doe er iets mee. Probeer er iets uit te halen.

Doe het!

Werken aan je lijf werkt op dezelfde manier. Het is een mind-spelletje en je kan niet in één keer alles ‘perfect’ doen, je kan niet in een week het voor jou perfecte lijf creëren en ook niet in een half jaar, beter nog dat moet je ook niet willen. En daarbij probeer ‘dat perfecte lijf’ maar eens te onderhouden. Denk je nu echt dat je dan helemaal gelukkig bent, ook dat is een moment opname. Bezig zijn met je lijf heeft zoveel meespelende factoren, hoe gaat het op je werk, hoe gaat het op school, heb je stress, slaap je goed, heb je veel aan je hoofd. Alles, maar dan ook alles speelt mee. Op het moment dat jij goed in je vel zit, gaat alles veel beter, loopt het lekkerder en ga je relax je gang. Maar als je een keer je dag niet hebt, lijkt het alsof alles op dat moment ‘mis’ gaat. Alsof het in de lucht hangt. Maar denk eens terug, de dag erna ging het weer beter toch? Het negatieve onthouden we vaak veel beter dan het positieve. Want alles wat goed gaat voelt als normaal. Ook bij afvallen, trainen of gezond eten gaat het iedere dag anders. De ene dag is een sleur, de andere is een topdag en soms een dag die je snel wilt vergeten. Al lijkt het bij een ander zo gemakkelijk, iedereen heeft zijn of haar strugglen en ja, het ene lijf werkt makkelijker dan de andere, maar wees trots op jezelf. Zoek een doel waardoor jij het volhoudt. Laat je soms maar vallen, laat het maar een dag gaan en om even te doen wat je wil, doe wat je mind op dat moment nodig heeft. Als jij daardoor weer ‘oplaadt’ en in je ritme kunt komen. Doe het!

~~Alleen de vraag is: “Wil je het?”

Het kost tijd om deze gedachtegang te bereiken, maar ook jij kan dat! Iedereen kan dat, alleen de vraag is wil je het? Heb je er soms ‘sagerijnige’ dagen voor over, of een dipmomentje. Die heb je ook wel zonder die uitdaging. Eén van de dingen die ik geleerd heb is dat je niet alleen moet kijken naar waar je naar toe wil, maar ook waar je vandaan komt. Niet vergeten hoeveel progressie er al geboekt is. Hoeveel ‘deuren’ er al zijn opengemaakt. Er is altijd nog meer te leren en altijd weer een ‘nieuwe deur’. Het leven bestaat volop uit uitdagingen en al gaat er soms een deur minder goed open, niet opgeven!  Daag jezelf uit verder te gaan naar die nieuwe deur, elke stap is er één en af en toe is er een harde trap nodig om binnen te komen. Go for it! En vergeet het allerbelangrijkste niet om af en toe te kijken hoeveel er al open zijn, hoever je al bent gekomen. Vaak is die weg al veel langer dan je zelf ziet.

De manier…

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende manieren, iedereen heeft zijn of haar eigen mening dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Wel koolhydraten, geen koolhydraten, vermijdt suikers, ga sporten, afslankpillen, eet 3x per dag, oh nee 6x per dag, eiwitrijk, groenterijk…. Volg je het nog…..  En dit is nu juist één van de redenen waarom zoveel mensen ‘opgeven’, waarom het bij zoveel mensen niet lukt. Hoe weet je nu wat goed is. Het goede is hetgeen wat bij jou werkt, hetgeen waar jij je goed bij voelt.

~~Doe waar jij je goed bij voelt

Probeer het volgende eens: luisteren naar je gevoel, luisteren naar je mind. En dan niet je mind die je verteld dat je alles mag eten wat je wil. Maar dat kleine stemmetje verderop die je verteld dat je zelf heel goed weet wat je moet doen. Die je eigenlijk op dat moment niet wilt horen. En dan is het aan jou om te bepalen wat je doet. Zelf noem ik het gewoon ontzettend eigenwijs en koppig zijn, volhouden en niet opgeven! Jezelf bewijzen tegenover jezelf, niet voor een ander doen, voor jezelf! Pak die credits. Een dag die even niet lukt is geen opgeven, dat is gewoon een kleine break, een adempauze om weer verder te kunnen. Heeft iedereen nodig. En nee, dat kun je inderdaad niet je hele leven lang volhouden. Je zal een tijd moeten werken om resultaat te boeken, zoek iemand die je daarbij kan helpen en creëer een lifestyle. Geen dieet, geen tijdelijk iets, een lifestyle voor altijd, maar blijf realistisch en ga je zelf niet straffen. Dat werkt alleen maar averechts. Maak er een spelletje van en ga er mee spelen. Nu een klein gebakje op de verjaardag, morgen een groene smoothie. Speel met de calorieën, maar weet wat je eet. Wees bewust van wat je doet en zorg dat je lekker in je vel zit. Zorg dat je jezelf accepteert en mooi vindt, trots zijn op jezelf! En ben je niet tevreden, dan is er maar één iemand die daar iets aan kan doen. Juist jij!

Geniet!

Een perfecte manier is er niet, maar er zijn wel heel veel richtlijnen. Ik geloof heilig in de goede combinatie van koolhydraten, eiwitten en goede vetten. Je hebt je ze allemaal nodig om de lichaam te voeden. De balans vinden welke voor jouw werkt. En 9 van de 10x zijn alle ‘diëten en sportschema’s daar op gebaseerd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en kunnen er dingen in de weg staan, maar er is tegenwoordig genoeg materiaal om dit te kunnen, er zijn apps die je precies kunnen vertellen wat je binnenkrijgt. Daar heb je echt niet alle kennis voor nodig. Iedereen snapt zelf heel goed dat een broodje kipfilet gezonder is dan een patatje met mayonaise. Dat chips en snoep ongezond zijn. Zo moeilijk is dat niet. Mag je dit dan nooit meer eten? Jawel, maar niet 3x in de week.

Dus nu kun je nog dagen, weken, maanden op zoek gaan naar de beste manier. Geloof me, die is er niet. Begin met een kleine stap en doe waar je je goed bij voelt. Ga lekker wandelen, ga naar de sportschool, volg groepslessen. Eet fruit en groente, maak gezonde maaltijden en beperk de zoetigheid tot één moment in de week. Ga voor je doel, werk zo hard je kan, verander soms van richting en creëer een perfecte lifestyle waar jij gelukkig van wordt. En vergeet het allerbelangrijkste niet. Geniet!

Motivatie Quote

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *