Sandwich met gegrilde groente

Tegenwoordig zie je het overal voorbij komen en als je actief bent op social media ontkom je er niet aan. Manieren om aan een gezondere levensstijl te werken. Werken aan je lichaam en goed in je vel zitten. Een paar kilo kwijt of juist er bij op. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat gezonde voeding ook gebruikt kan worden voor een beter humeur? Een goede balans vinden tussen mentaal en fysiek. Dat is eigenlijk nog veel belangrijker dan de cijfers op de weegschaal. Een balans waardoor je iedere dag met een stralend humeur uit je bed stapt. Wie wil dat nu niet?!

**********************

Laat ik voorop stellen dat iedereen er mag zijn, op welke manier dan ook. Ik geloof oprecht dat het niet gaat om de cijfers op de weegschaal, maar als je een moment hebt bereikt waarbij je niet tevreden bent, is daar zeker iets aan te doen. Nu ben ik niet iemand die je gaat vertellen wat je precies moet gaan doen, maar wil je wel heel graag laten zien dat er voor iedereen een weg is. Een beeld geven hoe een proces als deze verloopt. Ieder mens is verschillend, ieder lichaam werkt anders en iedereen heeft een andere gedachtegang. En dat laatste heeft denk ik het meeste impact op het hele ‘spelletje’. Want dat is hoe ik het noem, een mind-spelletje. Geen strijd!

Eerste stap

Laten we beginnen bij het begin, na lang twijfelen heb je de keus gemaakt om je levensstijl te veranderen. Je wilt een paar kilo kwijt en weer lekker in vel zitten. Na wat research op internet en advies van anderen ben je klaar voor een frisse start. Netjes 3 keer in de week sporten, goed op je voeding letten en voor het eerst kennismaken met de categorie hoe kom ik mijn bed uit na een eerste work-out. Met volle overgave is daar na een korte tijd het eerste resultaat. Yes! Zie je nu wel dat je het kan! Een stap dichter bij je doel, maar nog niet waar je wilt zijn, dus tijd voor fase twee. Opnieuw deze manier van werken, gezonde voeding, strijden tegen de lekkere trek, maar nog steeds goede motivatie. En ja hoor, weer lukt het je om in de spiegel resultaat te zien. Ook mensen om je heen beginnen het te zien “wat zie je er goed uit!” “Afgevallen?” “Ben je op dieet?”. Een moment waar waar je wordt overladen met een gevoel van trots. En zoals je weet, hoe meer positiviteit, hoe meer energie ofwel dat smaakt naar meer!

Daag jezelf uit

Inmiddels zijn we 3 maand verder en op de één of andere manier lijkt het alsof je ineens achteruit gaat in plaats van vooruit. De progressie vermindert en voor je gevoel is er geen resultaat meer te zien. Je lichaam is inmiddels gewend aan jouw nieuwe levensstijl en door de routine begint het proces te vertragen. Al het harde trainen, het gezonde eten, de strijd tegen de trek en de ongelooflijke spierpijn, het lijkt alsof alles voor niets is geweest. Waarom vorige week 1 kilo afgevallen en nu ineens 200 gram aangekomen?! De frustratie begint te komen, boos worden op jezelf en erger nog, de twijfels. Zou het toch door dat ene koekje komen? Toch door die ene keer cheaten? Moet ik dan nog meer sporten? Vind ik het überhaupt nog leuk?… Tijd voor een break!

~~Tijd voor een break!

Laten we eerst eens bekijken wat je in deze periode hebt bereikt. Een aantal kilo’s kwijt, je zit lekker in je vel en je humeur is een stuk beter. Dat was je doel!.. Maar toch geen goed gevoel, want wat gebeurt er als je nu stopt en een terugval krijgt naar je oude routine. Je lichaam is eraan gewend, maar je mindset begint het nu pas te begrijpen. Voor je gevoel zit je nog steeds in de beginfase en ben je nog niet in staat om deze controle voor altijd te behouden. Laat ik je vast geruststellen, een nieuwe levensstijl kost tijd en onbewust heb je meer geleerd dan je denkt. Gewoontes gecreëerd welke er voorheen niet waren, nieuwe recepten uitgeprobeerd en je systeem een nieuwe routine gegeven. Over die heerlijke havermout in de ochtend hoef je niet meer na te denken, die heb je inmiddels zo lekker gemaakt dat je niet meer anders wil. De zakjes en pakjes zijn uit je kast verdwenen en vervangen door een tal van verse kruiden. En de witte pasta’s hebben plaats gemaakt voor de volkoren varianten. Eigenlijk best leuk toch, met al die alternatieven net zo lang experimenteren tot de ‘perfecte’ maaltijd is geboren.

Gezonde voeding

Het enige wat je nu nodig bent is de balans om deze levensstijl te behouden, een klein steuntje in de rug en ervoor zorgen dat het leuk blijft. Waarschijnlijk ben je al zo blij met het resultaat, dat laat je echt niet zomaar gaan. Alleen die gedachte al kan je helpen het in kleine stapjes te blijven volhouden. En dat is waarmee we gaan beginnen. Werken in hele kleine stappen met haalbare doelen. Poco a poco, één stap tegelijk.

Voeding & Balans

Werken aan je lijf is een mind-spelletje en daar is geen ‘perfecte’ manier voor. Welk doel je ook voor ogen hebt, het heeft zoveel meer meespelende factoren. Hoe gaat het op je werk, hoe gaat het op school, heb je stress, slaap je goed, is je lichaam in balans… Alles, maar dan ook alles speelt mee. Op het moment dat jij goed in je vel zit loopt alles soepel, kun je focus leggen op datgene waar je aan wil werken en ben je in balans. Maar als je een keer je dag niet hebt, lijkt het alsof alles ‘mis’ gaat. Denk eens terug, de dag erna ging het weer beter toch? Blijf onthouden dat het momentopnames zijn en we het negatieve vaak beter onthouden dan het positieve. Bij afvallen, trainen en gezond eten werkt dit net zo. De ene dag zit je vol inspiratie, maak je overheerlijke maaltijden en liggen de recepten voor het oprapen. En de andere dag kun je nog niet eens een simpele lunch bedenken. Ofwel uit balans.

Experimenteren met voeding

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende manieren en door al die opties onstaat verwarring. Wel koolhydraten, geen koolhydraten, vermijdt suikers, ga sporten, eet 3x per dag, oh nee 6x per dag, eiwitrijk, groenterijk…. Volg je het nog…..  Begrijpelijk dat veel mensen ermee stoppen, er geen plezier in hebben en door al die negatieve energie het overzicht compleet verliezen. Het is een combinatie van heel veel factoren en deze verschillen per persoon. Het goede is hetgeen wat bij jou werkt, hetgeen waar jij je goed bij voelt. Experimenteren, daarvan leren en blijven proberen.

~~Doe waar jij je goed bij voelt

Qua voeding geloof ik heilig in een goede combinatie van koolhydraten, eiwitten, goede vetten èn een positieve mindset. Je hebt je ze allemaal nodig om je lichaam te voeden. Een dag die even niet lukt is geen opgeven, dat is gewoon een kleine break, een adempauze om weer verder te kunnen. Heeft iedereen nodig. Je werkt niet alleen aan je lichaam, ook je mindset ondergaat een complete transformatie en ook dat vergt veel energie. Een nieuwe levensstijl kun je niet creëren in twee weken dus gun jezelf die tijd om resultaat te boeken. En al lijkt de progressie door die kleine stappen soms onzichtbaar, het is er wel! Maak er een spelletje van en ga er mee spelen. Nu een klein gebakje op de verjaardag, morgen een groene smoothie. Wees vooral bewust van je voeding, weet wat je eet en wat je doet. Geniet van je zelfgemaakte creaties en ga voor die positieve vibe! Create that good feeling! 

Gewoon beginnen

Maak gewoon een start en pas je manieren aan naarmate je vordert. Pak je beweging, experimenteer met voeding en zorg voor voldoende rust in je hoofd. Verander soms van richting en vind de manier die voor jou werkt. Ga op zoek naar een persoon die je vertrouwd en welke werkt met een methode waar jij je goed bij voelt en belangrijker nog, waar je volledig achterstaat. Geen dieet, geen tijdelijk iets, maar een hele leuke variatie welke uiteindelijk ontwikkeld zal worden door jezelf. Jij maakt de keuzes, jij kiest je pad en uiteindelijk ben jij degene die volop geniet. Disfrutala!