Fernanda-Happy

Iets wat we allemaal wel willen hebben en waar we elke dag wel mee op willen opstaan. Althans, als ik het kon kopen in de winkel stapte ik per direct de auto in om een voorraadje in te slaan 🙂 Een goed humeur, wakker worden met een glimlach op je gezicht en de dag beginnen met heel veel positieve energie.

Misschien ben je een ochtendmens, misschien juist een avondmens. Hou je van de zomer of toch liever de winter. Werk je graag samen met anderen, of liever alleen in een veilige omgeving. We kunnen altijd wel een reden bedenken op het moment dat ons humeur even niet zo geweldig is. Maar daarnaast doen we waar we blij van worden, omringen we ons met de mensen die ons positieve energie geven. Vermijden we taken die we niet leuk vinden en we doen geen dingen die we niet willen. Maar wanneer een dag begint met het laten vallen van je kop koffie, de sleutel van de auto kwijt zijn en lichtelijke moeten haasten door al het snoozen, is dat natuurlijk geen goed begin van de dag. En ja, dat kan je humeur op een verkeerd startpunt zetten, maar dat wil niet zeggen dat het daardoor de hele dag somber moet zijn.

“Jij bepaalt hoe je je voelt en jij bepaalt hoe je ermee omgaat…”

Laten we vandaag eens gaan kijken hoe we deze kunnen opschroeven naar een 9 of een 10. Hoe we kunnen voorkomen dat we starten met  een negatief humeur. Ervoor zorgen dat we geduldig zijn en aan het eind van dag met een voldaan gevoel gaan slapen. Want zeg nu zelf, een slecht humeur, daar wordt je omgeving niet blij van en ik weet zeker jijzelf ook niet.

In deze blog gaan we werken aan onszelf. En een belangrijk onderdeel hiervan is je eigen humeur. Want een goed humeur laat je kijken door een zonnige bril. Geeft je positieve energie en zorgt ervoor dat je actief en productief te werk kan gaan. Maar hoe kun je nu bewust, maar ook onbewust een goed humeur kunt creëren. Want of je nu wil of niet, jij bepaald je humeur. Jij bepaalt hoe je je voelt en jij bepaalt hoe je ermee omgaat. Het is puur een mindset. Dus aan het eind van deze blog ga jij met een stralende lach verder met je dag. Hebben we een deal? 🙂

1. Sta vroeg op!

Een echt ochtendmens ben ik nooit geweest. Laten we zo zeggen, vroeger was een ochtendhumeur mijn grootste ‘vriend’. Maar door de jaren heen heb ik geleerd (en ook moeten toegeven) dat vroeg opstaan toch wel heel veel voordelen heeft. En het is bewezen dat je de meest productieve uren kunt draaien in de ochtend. Al blijft het soms een struggle met de wekker, het resultaat geeft me voldoende motivatie om het te blijven doen. En dat bewijst maar weer dat het werkt 🙂 En wanneer je naast al het vroege opstaan één keer in de week een ochtend heerlijk uitslapen gaat inpland, gaat ook jou dat zeker weten lukken!

Dus zet vanavond nog je wekker aan de andere kant van de kamer en zorg dat je maar één alarm hebt staan. Weet waar je dag mee gaat beginnen en geef jezelf die discipline om uit bed te springen zodra die wekker gaat. Zet daarna je favoriete song op en trek dansend je kleding aan 🙂 En dan zul je zien dat die paar seconden moe zijn en ‘geen zin hebben’ in no-time zijn verdwenen. Blijf onthouden, het is een mindset.

Tip: poets gelijk je tanden zodra je wakker bent. Je geeft je lichaam dan een seintje dat het ochtend is en het tijd om de dag te beginnen. En daarbij voel je je gelijk fris en fruitig. Werkt echt! 

2. Begin met jezelf

Mijn wekker staat iedere dag om 7.04 uur of 7.34. Rare tijd hè? Geen idee, een autistisch trekje van cijfers leuk vinden. Langere tijd kon ik het presteren om tijdens het tandenpoetsen mijn to-do list al te maken in mijn hoofd. Maakte ik me al druk om iets wat over een week pas was en was mijn hoofd binnen no-time gevuld met zinloze gedachten. Conclusie, onrust in mijn lijf en een te hoge hartslag op mijn fitbit. Daarom gaan we beginnen met onszelf.

Tijd voor jezelf nemen is echt onwijs belangrijk, bewust worden van hoe je je voelt en manieren vinden om te kunnen genieten. Onbewust staan we vaak al aan voordat we er erg in hebben. En wanneer we de dag eenmaal begonnen zijn is de stap naar een pauze of een kleine me-time vaak ver te zoeken. Dus waarom dit niet verplaatsen naar de ochtend. De belangrijkste to-do uitvoeren voor je (werk)dag begint. Klinkt dat niet heel goed? Starten met hetgeen waar je als persoon beter van wordt, wat ervoor zorgt dat je lief bent, dat je meer geduld hebt en lekkerder in je vel zit.

“Hoe meer je voor jezelf zorgt, hoe beter je voor andere kunt zorgen”

Probeer het eens om te denken. Eerst zorgen voor jezelf, dan voor de rest. Uiteraard is dit afhankelijk van je dagelijkse verplichtingen, maar zorg dat je rustig wakker wordt. Probeer minimaal een uur te nemen voor je start met je werkdag/verplichtingen. En wanneer het even kan, exclusief ontbijt. Neem de tijd neemt om op te staan, geniet van een voedingsrijk ontbijt (heel belangrijk!) en pak even de tijd neemt voor jezelf. Denk aan mijn vorige blog balans, waarin ik het al aangaf, hoe meer je voor jezelf zorgt, hoe beter je voor anderen kunt zorgen. Dus mocht je kinderen hebben, is dit ook zeker een aanrader om die tijd te nemen voor ze wakker zijn. Eerst jezelf en dan de rest.

Nu kan dit enige tijd kosten, vooral wanneer je een maler bent of onbewust al veel gedachten hebben voor je opstaat. Maar hoe vaker je het doet, hoe beter het zal gaan. Gewoontes creëren kost tijd en gewoontes beginnen bij je mindset. Dus zet de volgende keer even alles aan de kant en ga eerst genieten van die vrije tijd. Want dat is eigenlijk wat je dan hebt. Waarschijnlijk ben je de rest van de dag nog druk genoeg. Let wel op, zorg voor een goede nachtrust, anders ben je het hele uur lang alleen maar bezig om wakker te blijven 😉

3. Zet je werkmodus uit

Oké, je bent vroeg opgestaan en dat moet al goed voelen! Yes! Je hebt je rustig aangekleed, zelfs rustig ontbeten wat je misschien eerder wel nooit deed en nu nog 40 minuten over op de klok. Dan kun je gaan denken “wat zonde! Ik had nog 40 minuten langer kunnen slapen…” Ofwel je eerste frustratie van de dag gaan creëren. Maar je kan er ook voor kiezen om trots te zijn op jezelf. Voelen dat het je eigenlijk wel een heel relaxed gevoel geeft en dat stiekem toch wel fijn vind..

Ga iets doen waar je blij van wordt, waar je niet bij na hoeft te denken en wat je geen energie kost. Alles behalve werk en verplichte to-do’s. Lees de krant, schrijf je gratitude, kijk je favoriete you-tube filmpje, scroll door je instafeed of ga desnoods vast de groente snijden voor het avondeten. Alles kan en mag, maar zorg dat je iets doet waardoor je dat rustige gevoel behoudt. Ofwel werkmodus uit!

Zorg ervoor dat je nog niet op actief staat, dat je werkmodus nog niet aan staat en er geen onnodige frustraties en ratelende hersenen ontstaan. Als je slaapt kom je tot rust en gaat ook je mind in de slaapstand. Maar door al onze routines en al ons druk zijn verdwijnt deze rustmodus vaak al heel snel wanneer we eenmaal wakker zijn.

Neem voor je de dag begint tijd om je goede humeur te creëren en zie het als win-win situatie. Als jij daarna op je werk verschijnt waar iedereen nog wakker moet worden, zit jouw ‘halve’ dag er al op en ben jij ready om vol energie alles van de positieve kant te bekijken. Ik beloof je, dat voelt goed!

4. Laat je telefoon uitslapen

Eenmaal vroeg opgestaan is al een geweldig goede stap. En wanneer je tijd genomen hebt voor jezelf is dat helemaal geweldig! Maar misschien heb je het inmiddels geprobeerd en werd je toch afgeleid door andere dingen. Eén grote veroorzaker hiervan is je mobiele telefoon. Vaak is dat namelijk het eerste wat we doen als we wakker zijn. Kijken op je telefoon. Althans velen zullen dit als gewoonte hebben. Want stel je voor dat je iets gemist hebt in de wereld 😉 En jahoor, ik ben daar ook zeker wel eens aan schuldig 🙂

Toch is het goed om dit af en toe niet te doen. Geef je telefoon soms ook die welverdiende rust, laat het nog even lekker slapen terwijl jij je aankleed en het ontbijt bereid. Maar mocht je dat toch lastig vinden, zorg dat in ieder geval de applicaties die jouw stress of drukte kunnen bezorgen uit beeld zijn. Tegenwoordig kunnen we onwijs veel met onze telefoon, worden er veel werkgerelateerde dingen mee gedaan en zorgt dit ervoor dat privé en werk een gemixt leven leiden.

Laat de volle agenda, to-do lijsten en mails nog even uit je systeem en neem heel even je moment van stilte en bewustwording. Neem je tijd om wakker te worden, zet een fijn muziekje op, kleed je rustig aan en bereid je ontbijt. En mocht je een extra boost willen voor een ‘leeg’ hoofd, doe dan vast een kleine gratitude, ga even mediteren (zorg wel dat je niet opnieuw in slaap valt 😉 of adem een paar keer diep in en uit. Doe wat jou rustig maakt.

5. Plan je dag

Waar ik zelf langere tijd tegenaan liep was het niet plannen van mijn dag. Ik wist wat mijn verplichtingen waren, wat ik sowieso moest doen, maar plande nooit exact wanneer. Uiteindelijk zorgde dat ervoor dat ik aan het eind van de dag niet zo productief was geweest als ik wilde. De meeste taken had ik vaak wel afgerond, maar uiteindelijk had ik er meer tijd aan besteed dan nodig. Puur doordat ik mezelf geen deadline had gesteld en dat vond ik zonde.

Probeer uit te zoeken op welke dag je welke taak het liefste doet en op welke momenten van de dag je de meeste energie hebt. Zorg daarbij vooral dat je doet waar jij je prettig bij voelt. Maak eens een planning en probeer deze een week lang vol te houden. Misschien loopt het nog niet vlekkeloos, maar dat zijn aanpassingen voor de volgende keer. Ga daarna met jezelf aan tafel en schaaf de planning bij waar nodig. Net zolang totdat je een goede planning hebt gemaakt welke voor jouw werkt. Zo zul je vanzelf een basisroutine gaan creëren waarmee jij goed kunt functioneren. Want de ochtend beginnen met zoeken naar taken en frustratie door geen overzicht is alles wat je niet wilt.

Dus pak iedere avond even een kort moment om te bepalen wat je de volgende dag wilt gaan. Mocht je het fijn vinden kan dit ook een weekplanning zijn, maar mijn advies is om niet te ver vooruit te kijken, want er zijn altijd onverwachte aanpassingen. Het hoeft niet heel uitgebreid te zijn, maar zorg dat de grote lijnen staan en je weet wat er gaat komen. Een klein overzichtje van de belangrijkste taken en eventuele extra taken.

Let wel op dat je niet te perfectionistisch wordt en flexibel blijft. Want mocht je je een keer verslapen waardoor je planning overhoop ligt, wil dat niet zeggen dat de wereld vergaat. Dan komen we weer bij die positieve mindset die ervoor zorgt dat je niet in paniek raakt op een moment als deze. Dus wees voorbereid en zorg voor rust in je hoofd. En zo kun jij iedere dag, na het genieten van je ochtendroutine, starten met een uitgeruste mind en een goed overzicht.

6. Ga sporten voor een goed humeur

Niet iedereen heeft hier in de ochtend tijd voor en wat vaak de grootste struggle is, niet iedereen heeft hier altijd zin in… Maar mocht je de tijd kunnen vrijmaken en de discipline kunnen vinden, raad ik echt aan om één of twee ochtenden de dag te beginnen met sporten en bewegen. Naar de sportschool, een wandeling, home workout. Wat je doet maakt niet uit, maar ga voor dat goede gevoel. Met sporten maak je endorfine aan en daar wordt je heel blij van!

Zelf start ik minimaal 3 x per week de ochtend met een uurtje sporten, daarna gelijk douchen en ready for the day. Een heerlijk begin van de dag. Stukje socializen, tegelijkertijd werken aan je lijf en zorgen voor de goodfeeling de rest van de dag, ofwel endorfine. Daarnaast is het ook een goede ontspanning om even niet bezig te zijn met alle verplichtingen. Ga dit dus ook zeker niet als een verplichting, maar zorg ervoor dat je iets kiest wat je oprecht leuk vind.

Zie het als een investering in jezelf, zie het als een me-time en zie het als werken aan je goede humeur. Misschien kost het wat discipline, maar ik garandeer je, je zal er de hele dag goed op kunnen functioneren. En niet te vergeten, ‘s avonds heel lekker slapen 🙂

Conclusie

Nu zijn er vast nog meerdere manieren om aan een goed humeur te werken. En het ene punt zal misschien beter voor jou werken als de andere. Maar als je iets niet probeert, zul je nooit weten of het werkt. Dus mijn advies voor nu, zet je mooiste glimlach op, ga volop genieten van je dag en zorg vanavond voor een goede nachtrust. Zet de wekker een klein uurtje eerder, plan wat je morgen wil gaan doen en sta op met een geweldig vrolijk humeur 🙂

Hebben we een deal?  😀

Misschien vind je dit ook leuk